Friday, February 14, 2014

Sokken

Sokken, love 'm or hate 'm. De een draagt ze nooit, dan ander kan niet zonder. Ik draag eigenlijk het liefst geen sokken. Helaas heb ik ook geleerd dat ik dan heel makkelijk blaren loop, en dat hardlopen zonder sokken dus geen optie is. En dan komt al snel de vraag; "welke sokken vind ik fijn?". Lang geleden heb ik al eens teensokken ontdekt, ver voordat ik ook maar een meter hardgelopen had. Gewoon die simpele van de markt. Ik vond ze gewoon fijn zitten en mijn voeten bleven langer droog en fris. Toen ik begon met hardlopen en ik eigenlijk meteen in FiveFingers ging lopen waren normale sokken geen optie. In de loop der tijd heb ik vele verschillende hardloopsokken uit geprobeerd. Hieronder mijn persoonlijke voorkeuren:


Wanneer ik niet op FiveFingers loop, heb ik een favoriet merk waar ik bij zweer. Drymax maakt sokken die heerlijk zitten en ook bij warm zweterig weer je voeten lekker droog houden. Ook zorgen ze voor weinig wrijving, wat erg fijn is op de langere afstanden. Tijdens langere hike's draag ik ze ook graag omdat je voeten koel, droog en blarenvrij blijven. In de modder en viezigheid heb ik echter liever teensokken omdat ik die viezigheid tussen naakte tenen niet prettig vind.



Wanneer ik op FiveFingers loop zijn teensokken, logisch, een must.
Feelmax teensportsokken zitten fijn, maar slijten naar mijn zin te snel. Ook gaan ze na verloop van tijd plekjes vormen waar ze dikker of dunner zijn en strakker zitten dan op andere plaatsen. Ook vind ik ze rauw aanvoelen wanneer ze nat worden. Voor iemand die graag vaak door de modder loopt niet de beste optie dus.
Daarna heb ik een paartje van FiveFingers zelf geprobeerd. Helaas vond ik het materiaal en de pasvorm niet fijn en heb ik ze versneld afgeschreven.
Toen heb ik Injinji's over laten komen uit het buitenland. Ze waren destijds nog niet makkelijk te verkrijgen in Nederland. Sinds kort zijn ze trouwens gewoon in Nederland te verkrijgen (zie hieronder). Wel zo makkelijk! Een bijkomend voordeel van het feit dat ik sinds dit jaar ambassadeur van Vibram FiveFingers Nederland ben, is dat ik er ook een paar setjes Injinji's bij krijg om te gebruiken. Top!
Injinji's waren liefde op het eerste gezicht. Ze zitten fijn, blijven prettig aanvoelen wanneer je voeten langdurig nat zijn en ze verslijten niet snel. Injinji's zijn er in vele uitvoeringen, hoogtes, materialen en diktes. Een andere hele coole feature van Injinji's is dat ze tegenwoordig in allerlei gave kleurtjes gemaakt worden. Ik vind zwarte en grijze sokken een beetje saai en wordt erg blij van felle vrolijke kleurtjes aan mijn voeten!



Voor 'gewoon overdag' vond ik ze echter niet fijn. Dan heb ik toch graag een zacht iets minder technisch stofje aan mijn voeten. Gelukkig heeft Feelmax ook teensokken met 80% katoen in het assortiment. Deze sokken worden aan minder mishandeling bloot gesteld en voldoen voor mij prima.



Injinji's en drymax bestelde ik altijd bij: http://www.ultramarathonrunningstore.com/
Sinds kort zijn Injinji's ook gewoon te verkrijgen bij: http://www.anyonesrunshop.nl/
Feelmax teensportsokken zijn ook te verkrijgen bij: http://www.anyonesrunshop.nl/
Voor overige feelmax sokken kan je terecht bij: http://www.feelmax.nl/

No comments:

Post a Comment