Wednesday, February 15, 2012

Groet uit Schoorl 2012, Halve Marathon maar dan echt!

Afgelopen zondag heb ik samen met Paul Aarts van Anyones Running de halve marathon gelopen in Schoorl. Ans kon helaas niet mee lopen en heeft ons die dag voortreffelijk bijgestaan en heeft wat plaatjes van Paul en mij geschoten.
Nu had ik in 2011 al een keer in een moment van verstandsverbijstering een HM gelopen tijdens de Berenloop op Terschelling, maar die was zonder specifieke training en verwachtingen. Deze HM zou me laten zien hoe ver ik ben in mijn training naar mijn doelen van dit jaar. Ik had een ambitieuze 1:45 als target gesteld, dus zo'n 12km/h gemiddeld.

Na wat vertraging omdat ik m'n sokken wilde wisselen en last minute toch op m'n panka's wilde lopen (sorry for that...) en daardoor een rommelig begin zijn we ergens acherin het deelnemersveld over de start gegaan. In het begin lekker ingelopen samen met Paul. Hij heeft, zoals hij zelf zegt; "een beetje een rare versnellingsbak". Soms loopt hij lekker constant een eindje op en dan ineens.. zoef zoef, schiet hij een paar rijen vooruit om daar hetzelfde ritueel te herhalen. Uiteindelijk ben ik mijn eigen race gaan lopen, mede omdat ik deze HM meer als training zag en een beetje constant wilde lopen.


Opeens had ik Paul weer in het vizier maar door een poging om dichter bij hem te komen kreeg ik kramp in m'n zij. Ik moest het even rustiger aan gaan doen, en dus mijn gemiddelde snelheid laten zakken. Ook heb ik hierdoor de rest van de race niet meer kunnen eten en drinken zoals ik van plan was om te doen als training voor toekomstige wedstrijden. Ach, volgende keer beter! Uiteindelijk heb ik mijn ritme weer terug gevonden en kwam ik weer netjes op 12 km/h of net ietsje meer (bergaf ietsje veel meer ;) ) te zitten.

Na een dikke 1,5 uur inhaalwedstrijdje spelen kwam Schoorl weer in zicht. Ik heb me dat laaste stuk nog netjes los kunnen lopen na wat pech onderweg; een loper liet zijn fles vallen en besloot ineens te stoppen en te bukken -> bijna haasje over geduikeld + waarom stopt iedereen met bewegen rondom een drankpost die aan de andere kant van de weg staat??? GRRR!
Anyhow; Het laatste stuk leek ik wel te zweven op mijn voetjes. Geen centje pijn of ongemak (dat was bij de berenloop wel anders).

Eindtijd uiteindelijk 1:49:46. Een stukkie minder dan de target maar gezien de pech onderweg en het feit dat ik netjes en lekker gelopen heb ben ik heel tevreden. Ow ja, ook meteen een nieuw PR op de HM, mijn vorige liep ik in 1:58:45. Als ik het plaatje mag geloven dan heb ik ergens (net) boven gemiddeld in mijn deelnemersveld gelopen, toch iets om trots op te zijn!
Tsja, en dan zit het er weer op. Groet uit Schoorl is een prachtige loop, zoals Menno op dutchroadrunners zo mooi zei; "de langste kerstkaart van Nederland". En hoe zie je er dan uit wanneer je net over de finish gekomen bent en alles nog goed voelt:
Op naar de volgende uitdaging; Over 2 weken ga ik de Trail by the Sea slowpoken/overleven... nee! -> Hardlopen!

No comments:

Post a Comment